WAM - Webzin o audiju i muzici

 

Prije otprilike četvrt stoljeća je gospodin Ivan Supek, audiofil i veliki glazbeni znalac pokrenuo WAM, prvi hrvatski Webzin o audiju i muzici, s idejom promicanja kulture slušanja glazbe. Zamisao je bila da o svemu pišu najbolji znalci, a ozbiljnost bi trebao jamčiti urednički odbor u kojem se nalaze eminentni ljudi iz glazbenog, kulturnog i novinarskog života kao i vrsni predstavnici iz audiofilskih redova. Uočeno je da u Hrvatskoj nije postojao časopis koji bi se sustavno bavio problemima glazbe i njezine reprodukcije u kućnim uvjetima. Želja je bila da se promovira upotreba kvalitetnih audiouređaja, predlažu i nova i stara vrijedna glazbena izdanja, te na taj način ljudima približi glazba kao jedan od primarnih kulturnih interesa. WAM je imao i tiskanu i web-inačicu. Kao tiskani časopis imao je 80-ak stranica i izlazio je svaka tri mjeseca. Web-izdanje se unekoliko razlikovalo od tiskanog, i u stvari su se te dvije verzije nadopunjavale.

S ponosom mogu reći da sam bio dio tima koji je sudjelovao o porađanju prvog broja časopisa WAM. Bio sam iznimno počašćen pozivom gospodina Supeka, i svoj skromni doprinos sam dao s entuzijazmom i iskrenom emocijom kao i ostali koji su sudjelovali u tom projektu. O glazbi su naravno pisali vrsni znalci, o audiju smo pisali mi amateri, i u simpatičnoj simbiozi smo svi zajedno uspjeli u tome da prvi broj izađe na cestu. Jako mi je lijepo u arhivi WAM-a u popisu suradnika pročitati i svoje ime.


WAM se uspio dokazati kao najozbiljniji časopis u Hrvatskoj koji se bavi klasičnom glazbom i jazzom, i na tim područjima nudi obilje kvalitetnih informacija. Sve što se može naći u WAM-u plod je dugogodišnjeg iskustva i bezgraničnog izučavanja materije o kojoj se piše. Dokaz koji govori u prilog ovoj tvrdnji se može naći u imenima autora članaka, a to su sve redom najbolji ljudi na svojim područjima koje Hrvatska ima. Posebno želim naglasiti krajnje ozbiljno i ažurno bavljenje suvremenom glazbom, kojoj se inače nažalost ne posvećuje dužna pažnja zbog meni potpuno neshvatljivog nedostatka interesa. Vrlo vrijedna su i predložena glazbena izdanja, koja nude izvedbe one apsolutne izvođačke i umjetničke vrijednosti, i čitateljima znatno olakšava probijanje kroz inače bogatu ponudu u kojoj je ustvari prilično malen broj kvalitetnih izvedbi. U audiosegmentu je testiran i opisan nemali broj dobrih pa i posebnih audiouređaja, s vidljivim naglaskom na dostupnost u Hrvatskoj, pokazujući da se piše o onome što se može i kupiti. Pohvalno na svaki način, jer za slušanje glazbe uređaji su neophodni, pa je i tu netko uložio veliki trud da to audiofilima maksimalno približi kvalitetnom informacijom.


Postoje i kritike da su tekstovi u WAM-u preakademski i time mnogima preteški za čitanje, kao i da su uređaji koji su testirani preskupi većini čitatelja. Ne mogu se složiti ni s jednom ni drugom tezom. Ako volimo glazbu i želimo je slušati i doživjeti u svoj svojoj punini, prvenstveno je moramo poznavati. Jedini način je učenje, a ja si ne mogu zamisliti bolje nego da nas uče najstručniji ljudi koje imamo, pa i po cijenu da će nam trebati puno truda i pažnje da to shvatimo. Konačno, pismeni smo ljudi, i pristalica sam teze da se moramo više truditi, ma o kojoj temi se radilo. Ne prihvaćam da glazba ostane na razini puke zabave. Što se tiče sume koju bi trebalo angažirati za kupnju dobrog audiosistema, bez obzira na činjenicu da to nikad nisu mali novci, ipak moram reći da mnogi troše daleko više na neke puno banalnije stvari, primjera radi prosječan pušač na svoj porok za tri godine angažira više novca nego što vrijedi odlično zvučeći audiosustav.


WAM naravno postoji i dan danas, u svom izvornom formatu kao webzin. Članci se objavljuju redovno, u istom kvalitativnom razredu kao bilo kog trenutka svog dugog postojanja. Ono što kod mene izaziva žalost i čuđenje je činjenica da WAM među audiofilima jednostavno nije čitan. Kao da nije dovoljno prepoznat ni kao audio ni kao glazbeni časopis. Širu publiku očito mogu privući jedino banalni sadržaji. U potpunosti se slažem s tezom koju je izrekao Milan Rupić u jednom od svojih osvrta, a to je da je audiofila najlakše prepoznati po nepoznavanju glazbe i po malom broju kvalitetnih glazbenih djela i izvedbi koje ima u svojoj kolekciji. Očito ni stotinjak časopisa WAM-ovog kalibra ne bi mogli izmijeniti tu ružnu činjenicu. No zbog onih relativno malobrojnih no vjernih čitatelja, WAM-u iskreno i od srca želim dugo i još duže postojanje.



Primjedbe

Popularni postovi